Meerderheid van de consumenten let op milieuvriendelijke informatie op een verpakking

Zeker 65% van de mensen let wel eens op milieuvriendelijke informatie op een verpakking. Meer specifiek let 37% altijd tot vaak op logo´s op verpakkingen zoals het FSC logo voor duurzaam papier. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van Tetra Pak in elf verschillende landen. De respondenten bestonden uit ruim 7.000 consumenten en 230 zogeheten influencers. Dat zijn stakeholders uit de industrie, overheden, NGO’s en verpakkings- en voedingsexperts.

Op drankenkartons in Nederland staat het FSC logo om aan te geven dat het papier wordt gemaakt van hout uit duurzaam beheerde bossen. Op veel verpakkingen staat ook vaak het recycling logo om aan te duiden dat het materiaal gerecycled kan worden. Consumenten werden gevraagd naar de herkenbaarheid van deze en andere milieulogo’s. In Nederland is 73% van de consumenten bekend met het FSC-logo en zijn betekenis. Wereldwijd is het recycling logo het meest bekend. Twee derde van de consumenten kent dit logo en weet wat het betekent. Daarnaast is wereldwijd ook het vertrouwen in milieulogo´s duidelijk gestegen van 37% in 2011 naar 54% in 2013.

« Terug naar het nieuwsoverzicht