Consumenten zijn bereid iets meer te betalen voor een duurzame verpakking

Bijna de helft van de consumenten is bereid om 5% meer te betalen voor een liter melk als die daarvoor duurzamer wordt verpakt. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van Tetra Pak in elf verschillende landen. De respondenten bestonden uit ruim 7.000 consumenten en 230 zogeheten influencers. Dat zijn stakeholders uit de industrie, overheden, NGO’s en verpakkings- en voedingsexperts.

Maar welke verpakking wordt dan gezien als meest duurzaam? Consumenten zien drankenkartons als meest duurzame verpakking in vergelijking met glas, blik en plastic. Wat consumenten precies verstaan onder duurzaam wil nog wel eens verschillen tussen landen. In China staat voor 80% van de mensen duurzaam gelijk aan recycling terwijl in de UK een duurzame verpakking vooral wordt gezien als een verpakking gemaakt van hernieuwbare materialen. Over het algemeen wordt een duurzame verpakking door consumenten gezien als een verpakking die recyclebaar of biologisch afbreekbaar is, zo klein mogelijke impact op het milieu heeft of lang mee gaat. 18% van de consumenten heeft geen idee wat een duurzame verpakking is. 

« Terug naar het nieuwsoverzicht